Geloofshelden

geloofshelden

 

Wie is jouw geloofsheld?

De mijne is Petrus.

Waarom? Hij is een rots in de branding. Zo wil ik ook zijn.

 

Petrus, ontvlambare Petrus. Meteen klaar staan voor zijn meester. Meteen een antwoord klaar als hij aangesproken wordt op zijn discipelschap:
Mattheus 16: Petrus nam hem terzijde en begon hem fel terecht te wijzen: ‘God verhoede het, Heer! Dat zal u zeker niet gebeuren!’;
Mattheus 26: Nu greep een van Jezus’ metgezellen naar zijn zwaard. Hij trok het, haalde uit en sloeg de dienaar van de hogepriester een oor af.
Mattheus 26: Maar hij ontkende dat met klem, zodat allen het konden horen: ‘Ik weet niet waar je het over hebt.’ En dan huilend wegrennen. Niet uit schaamte voor zijn tranen maar uit schaamte voor zijn verraad.

Diezelfde Petrus die even later te horen krijgt: op deze rots, deze petra, zal ik mijn gemeente bouwen. Een rots waar anderen van op aan kunnen. Waar anderen zich veilig voelen.

Zo’n rots wil ik zijn. Een veilige haven voor mijn vrouw, mijn kinderen, mijn vrienden, mijn gemeente… voor mijzelf. Een rots in de branding voor anderen. Net als Jezus. Ik wil het zelfde zijn en doen als Jezus. Eigenlijk wil ik op zijn plaats gaan staan. Eigenlijk wil ik dan Jezus zijn, voor anderen, voor mezelf. En dat kan niet en mag niet.

Maar net als Petrus ben ik geen rots maar een kiezelsteentje. Zo eentje die na een regenbui met het water wegrolt. Die zelf niet naar zijn plaats terug kan keren. Die door anderen weer teruggebracht moet worden. Hoezo anderen beschermen? Ik moet zelf beschermd worden.

En dan besef ik dat ik geen rots moet zijn waar iedereen kan schuilen. Nee ik moet een rots zijn waar een levensgrote wegwijzer op staat. Zo’n joekel van een bord met de tekst:

Daarheen—>, naar Jezus!

Ik moet geen rots zijn, maar een betonnen fundering voor Jezus’ wegwijzer. Dat is wat Hij van mij vraagt. En natuurlijk nog meer. Maar ik zal voor jullie ook iets overlaten om over na te denken.

Tot slot een stukje uit Hebreeën 11 de verzen 39 en 40, het bekende hoofdstuk over de geloofshelden.
Al deze mensen (de geloofshelden die hiervoor genoemd worden), die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.
Zojuist zijn een groot aantal geloofshelden de revue gepasseerd. Zij worden geroemd om hun grote daden. Zij zijn ons tot een voorbeeld. En dan die slotzin. Zij hebben de belofte van God niet in vervulling zien gaan. Waarom niet? Omdat God voor ONS iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ONS de volmaaktheid wil laten bereiken.
Op mij komt dat zo ongeveer over als dat er bij de opening van een nieuw gebouw tegen de koningin gezegd wordt: `Nee majesteit, u mag nog niet naar binnen. Er zijn nog een aantal onderdanen waar u op moet wachten.’
Wat een geweldige God hebben wij. En wat ben jij ontzettend belangrijk voor Hem.

Dus aan jullie de vraag: wie is jouw geloofsheld? Wat boeit je in jouw held? Als je geen geloofsheld hebt, hoe ziet jouw leven voor Christus eruit? Heb je jezelf een doel, een mijlpaal gesteld?
Deel het met mij.
Zijn er passages in de Bijbel die je zo aanspreken dat ze jou tot aansporing dienen om God te dienen? Zijn er anderen in de Bijbel die je op de een of andere manier aangrijpen?
Geef een reactie.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Geloofshelden

  1. yag76 zegt:

    Je bent geen kiezelsteentje.
    Je bent een parel.
    Een parel in Gods hand.

  2. Luxelei zegt:

    Ik heb geen geloofsheld in de bijbel, ’t zijn vaak altijd maar mannen ;)..Misschien komt dat doordat de grootste helden stierven voor waar ze voor stonden en eerlijk gezegd ben ik nog niet zover dat ik dat wil..Mijn doel ik een rotsvast vertrouwen te hebben in God en het geloof dat alles gaat zoals Hij wil.

    • henk2109 zegt:

      Je hoeft niet te sterven om een held te zijn/worden.
      Doordat je een rotsvast vertrouwen in God hebt ben je zelf al een held.
      De meeste helden waren van zichzelf niet zo dapper maar kwamen pas tot daden als ze alles (en vooral zichzelf) aan God over gaven.

      Dank voor je reactie Luxelei

  3. Jedidja zegt:

    Geloofsheld? Ik denk dan aan Jozua. Hij is echt mijn voorbeeld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s